follow

Read the Blog

CONNECT

NAVIGATE

jessica van duren

February 17, 2020

Ontdek wie jouw ideale klant is in 5 stappen

Business

Ik denk dat we het als ondernemer (bijna) allemaal wel eens hebben meegemaakt. Een klant die je mentaal en fysiek helemaal leegzuigt en meer energie kost dan dat het oplevert. Iemand waarbij je steeds meer weerstand krijgt. Na een lange dag werken plof je op de bank en heb je eigenlijk geen energie meer om wat te ondernemen die avond. Niet bepaald jouw ideale klant, want jij wilt klanten die je juist energie opleveren. Klanten die ervoor zorgen dat jij elke dag met plezier aan jouw to-do list begint en werken niet meer echt als werk voelt. Maar wie is nu wel die ideale klant van jou? En hoe haal je deze binnen? Dat lees je in deze blog.

Natuurlijk werken we allemaal het liefst met alleen maar droomklanten. Het is grote verleiding om tegen iedereen ‘ja’ te zeggen, iets wat voortkomt uit angst om omzet mis te lopen. Maar waarom kies je niet voor de mensen waarvan je weet dat er een klik is? Waarom zou je niet kieskeurig zijn? Waarom zou je niet werken met alleen maar ideale klanten die jou meer omzet opleveren?

1 Demografische kenmerken

Het bepalen van demografische kenmerken is allereerst afhankelijk van jouw omgeving. Is jouw organisatie gericht op business-to-business of business-to-customer? Wanneer je deze vraag hebt beantwoord kun je pas echt aan de slag met het ontdekken van jouw ideale klant. Formuleer je doelgroep niet te breed, wees realistisch, wees specifiek. Hoe specifieker jij jouw doelgroep afbakent, hoe aantrekkelijker je voor jouw ideale klant wordt. Vraag jezelf af hoeveel klanten je eigenlijk nodig hebt. En heb je liever een grote impact in een kleine niche, of liever een kleine impact in een grote branche? Als jouw tijd en middelen beperkt zijn dan is het effectiever om bekendheid op de bouwen onder een kleine groep mensen.

Door jouw doelgroep af te bakenen:

  • Kun je jouw klanten online en offline makkelijk vinden, het is het namelijk heel overzichtelijk waar je naar op zoek bent;
  • Je levert veel duidelijkheid naar je klanten. Ze weten namelijk dat jij hun problemen kent en er specifiek voor hen bent om een oplossing te bieden;
  • Meer tijd voor andere taken. Je kunt effectief en efficiënt communiceren, alle communicatie is namelijk gericht op één groep waarin je hun problemen adresseert. Hierdoor kost het communiceren en het creëren minder content, waardoor je meer tijd overhoudt voor andere taken.
2 Levensstijl

Het omschrijven van een levensstijl doe je aan de hand van interesses, hobby’s, normen en waarden. Stel je voor dat jij het in je vrije tijd leuk vindt om bezig te zijn met mindset, hoef je je natuurlijk niet alleen te richten op mensen die zich ook bezighouden met mindset. Maar zou je ook kunnen deelnemen aan yoga-evenementen of online challenges die georganiseerd worden om mensen met elkaar te verbinden, een goede manier om te netwerken en aan nieuwe klanten te komen.

Hetzelfde geldt voor jouw normen en waarden, stop hier ook een stukje van jezelf in. Als jij het bijvoorbeeld belangrijk vindt om gezond te eten en voldoende te bewegen, kun je dit ook op social media terug kunnen laten komen. Hiermee geef je jouw onderneming net een stukje authenticiteit en zul je klanten aantrekken die hierin dezelfde waarden hebben als jou.

3 Bereikbaarheid

Ontdek waar jouw klanten zich on- en offline bevinden. Vooral in het begin is het belangrijk om dit goed uit te zoeken. Dit is namelijk het moment waar jouw ideale klant op zoek gaat naar jou en waar jij op zoek gaat naar jouw ideale klant. Als jullie je beide op een andere plek bevinden zullen jullie elkaar niet vinden. Ontdek daarom op welke social media platformen jouw klanten zitten, wat ze vooral volgen en in welke groepen/community’s ze actief zijn. Ga ook op zoek naar waar ze nieuwe informatie vandaan halen, welke websites ze bezoeken en welke netwerkbijeenkomsten en events ze bezoeken.

4 Pijnpunten en problemen

Wanneer jij jouw ideale klant voor ogen hebt, is het tijd om de klant ook daadwerkelijk aan te trekken. Dit doe je door op te vallen tussen alle anderen, door indruk te maken, een emotie op te roepen, de klant te raken en hoe gek het ook klinkt, door ze een beetje pijn te doen. Mensen komen namelijk pas in actie wanneer ze voelen dat ze een probleem hebben. Vervolgens gaan ze op zoek naar een oplossing, een oplossing die jij ze kunt bieden.

Het benoemen van deze pijn is in het begin best lastig. Je bent bang dat je hiermee jouw klanten af gaat stoten, maar het tegendeel is waar. Door pijnpunten en problemen te benadrukken confronteer jij jouw klanten met de realiteit die ze eigenlijk niet onder ogen willen zien. Ondanks dat ze heel goed weten dat ze hier eigenlijk iets mee zouden moeten doen. Zorg er daarom voor dat de pijnpunten van jouw ideale klant glashelder zijn, deze gebruik je namelijk voor de content die je deelt op jouw social media. Zodra je het pijnpunt hebt benoemd kun je aan de slag met het geruststellen van de klant, jouw oplossing aanbieden.

5 Persona

Het liefst ben jij zelf jouw ideale klant. Hoe dichter jij bij haar gedachten kunt komen, hoe makkelijker het is om jouw producten en diensten te verkopen. Om jouw ideale klant tot leven te brengen kun je werken met een persona, een omschrijving van een persoon die deel uitmaakt van jouw doelgroep. Dit kan in tekst en visueel. Het belangrijkste is dat jij jouw persona zo persoonlijk en realistisch mogelijk maakt, geef jouw persona dus ook een naam. Door jouw ideale klant voor je te zien wordt het makkelijker om jezelf in te leven in de ideale klant en hier content voor te ontwikkelen.

Hieronder een voorbeeld van een persona van The Business Retreat:

Het bepalen van een doelgroep en het ontdekken van je ideale klant is het belangrijkste onderdeel in het vormen van een goede strategie. Bekijk daarom een je website, op welke manier kun jij meer emoties opwekken bij jouw klanten? Is jouw content ontwikkelt in de taal van jouw klanten? Ik ben benieuwd welke nieuwe ideeën je hebt gekregen na het lezen van deze blog, laat het me weten!